Чоловічі вишиті сорочки села Клембівка.


Інна Єрмакова
Фото автора

На Вінниччині вишивка сіл Клембівка, Стіна, Яланець та Городківка вирізняється своєю бездоганністю, делікатністю та витонченістю. Ще з  минулого століття в світі відомі справжні твори народного мистецтва – клембівські сорочки, які набули слави як одні з найскладніших та оригінальніших в Україні, що мають яскраво виражені риси художньої самобутності.
Звідси вироби потрапляли на ярмарки Києва, Санкт-Петербурга, Парижа, вирушали в далеку подорож по світу. Так, ще в XIX ст. вироби клембівських вишивальниць експонувались на виставці у Чикаго. 

Розповідаючи про цю виставку у 1892 році в газеті «Буковина» Михайло Коцюбинський у статті «Вироби селянок Поділля на виставці в Чикаго» з жалем писав про тяжкі умови праці талановитих вишивальниць села Клембівка. 

Розуміючи величезне значення мистецтва вишивки він закликав: «Давно вже пора звернути увагу на народний промисел і всілякими заходами підняти його».

Михайло Коцюбинський — славетний син Поділля, шанований не лише за літературну спадщину, але й за глибоку любов до народу і до народного мистецтва писав:
"З певних джерел дізнався я, що пані Декар'єр має експонувати на всесвітній виставі в Чикаго гаптування ... селянок Ямпільського повіту. Осередок виробів — с.Клембівка. При нагоді сеї замітки з жалем мушу зазначити факт вельми некорисних умов, в яких стоїть у нас на Україні народний промисел. І не дивно, бо бідний неосвічений український селянин не може дати собі ради, а байдужна інтелігенція не поспішається подати руки "меншому братові"... Ніхто... не піклувався об тім (принаймні я ніде не читав про се), щоб репрезентувати Україну на всесвітній виставці, перед цілим світом заявити, що і ми, українці, існуємо та маємо свою культуру. Та вже пані Декар'єр, спасибі їй, своїми експонатами натякне в Америці про бідолашну Україну... Сумно!"

Статтю датовано 3 листопада 1892 року.

Вироби клембівських вишивальниць в ХХ ст. здобули не одну золоту і срібну медалі на всесвітніх виставках робіт народних майстрів. 

Одну з таких сорочок мали можливість дослідити в студії.

Чоловіча вишита сорочка. с. Клембівка. Приватна колекція.
Всі шви виконані вручну.









Вишивка на сорочках клембівських майстринь дотепер вражає високим мистецтвом вишивки «низзю». А подільські кольорові мережки, зокрема шабак, який присутній на клембівських чоловічих сорочках, стали за словами Людмили Булгакової–Ситник «хрестоматійними». [1, стор. 71]

Фото, зроблені під час фестивалю "Мамину сорочку пригорну до серця". с. Клембівка, 19 серпня 2015 року.





Дуже люблять на Поділлі, особливо у Клембівці й Стіні, житній колір у поєднанні з чорним, що в жіночих і чоловічих сорочках має ефектний вигляд. Цей колір отримували від запікання у тісті ниток, пересипаних хромітом, від чого вони набували інтенсивності й стійкості. [2] Традицію використання цього кольорового поєднання зустрічаємо і в сучасних виробах.












-------------------------
Перелік посилань

1. Булгакова-Ситник, Людмила. Подільська народна вишивка: Етногр.аспект / Ред. О.М.Козакевич. - Кам'янець-ПодільськийЖ ПП "Медобори-206". 2010. - 336 с.: іл.

2. Зузяк Т. Особливості народної вишивки подільських сорочок кінця XIX - початку XX століть / Т. Зузяк // МІСТ: Мистецтво, історія, сучасність, теорія. - 2009. - Вип. 6. - С. 108-117.

0 коментарі:

Дописати коментар